Logo
Nazad
0 2012.

Coping with violent behaviour in bullying participants

Cilj ovog istraživanja bio je ispitati postoje li razlike u strategijama suocavanja s nasilnim ponasanjem kod ucenika razlicite dobi i spola s obzirom na njihovu ulogu u nasilnom ponasanju. U istraživanju je sudjelovalo 478 ucenika sestih i osmih razreda osnovne skole (232 djevojcice i 246 djecaka), dobi od 11 do 15 godina. Nasilno ponasanje je procjenjeno Upitnikom skolskih odnosa (School Relationship Questionnaire -SRQ) autora Wolke i sur. (2001). Za ispitivanje suocavanja sa nasilnim ponasanjem koristena je Skala strategija suocavanja (Self – Report Coping Measure – SRCM) autora Causey i Dubow (1992). Testiranjem znacajnosti razlika u cestini koristenja pojedinih strategija suocavanja dobiveno je da djevojcice u usporedbi s djecacima znacajno vise koriste Samooslanjanje / rjesavanje problema (F(1, 412)=4, 176 ; p=0, 042) i Internaliziranje (F(1, 412)=10, 559 ; p=0, 001). Utvrđeno je također da starija djeca cesce koriste Distanciranje od djece mlađe dobi (F(1, 467)=4, 118 ; p=0, 043). Znacajni efekti uloge u nasilnom ponasanju nađeni su za strategijeSamooslanjanja/rjesavanja problema (F(3, 412)=2, 897 ; p=0, 035), Eksternaliziranje (F(3, 412)=20, 540 ; p=0, 000) i Internaliziranje (F(3, 412)=8, 933 ; p=0, 000). Djeca neukljucena u nasilje vise koriste Samooslanjanje/traženje rjesenja od žrtava/zlostavljaca. Žrtve također cesce koriste ovu strategiju od žrtava/zlostavljaca. Strategiju Eksternaliziranja vise koriste žrtve, zlostavljaci I žrtve/zlostavljaci od neutralnih, te žrtve/zlostavljaci od žrtava. Kao sto se moglo i ocekivati, Internaliziranje cesce koriste žrtve i zlostavljaci od sudionika neukljucenih u nasilno ponasanje. Znacajna interakcija uloge i spola utvrđena je jedino za Eksternaliziranje (F(3, 412)=3, 438 ; p=0, 017). Djevojcice u ulozi zlostavljaca i žrtve/zlostavljaca cesce koriste ovu strategiju, kao i djecaci neukljuceni u nasilje, te žrtve nasilnog ponasanja. Dobiveni rezultati ukazuju da je koristenje manje adaptibilnih strategija karakteristicno za sve sudionike vrsnjaskog nasilja bez obzira na njihovu ulogu u nasilnickom ponasanju.


Pretplatite se na novosti o BH Akademskom Imeniku

Ova stranica koristi kolačiće da bi vam pružila najbolje iskustvo

Saznaj više