Exam stress in students of first and second years of university level
Koristeci razlicite indikatore stresa, brojna istraživanja su ukazala na stresnost ispitnog perioda kod studenata. Polazeci od postavki nekih interakcijskih modela stresa, koji naglasavaju važnost iskustva u reakcijama na stres, za ocekivati je razlike u razini ispitnog stresa kod studenata prve i druge godine preddiplomskog sveucilisnog studija. Buduci da Bolonjski nacin studiranja ukljucuje kontinuirane provjere znanja u neispitnim razdobljima studiranja, može se također ocekivati ne postojanje razlika u razini doživljenog stresa između ispitnog i neispitnog perioda. Cilj ovog istraživanja je bio ispitati neke psiholoske reakcije na stres u ispitnom i neispitnom razdoblju kod 76 studenata prve i druge godine studija psihologije. Na istom uzorku studenata ispitana je razina aktivacije, stanje anksioznosti, te cestina i intenzitet psihosomatskih simptoma dva puta, tj. u neispitnom i ispitnom periodu. U tu svrhu, primijenjena je Thayerova skala za procjenu opce i visoke aktivacije, Spielbergerov upitnik stanja anksioznosti, kao i cek lista cestine i intenziteta psihosomatskih simptoma. Dobiveni rezultati nisu pokazali znacajne razlike u reakcijama na stres kod studenata prve i druge godine (F=0, 93 ; p=0, 44). Usporedbom ispitivanih indikatora stresa u ispitnom i neispitnom periodu utvrđena je znacajno visu razina doživljenog stresa u ispitnom periodu u odnosu na neispitni period (F=8, 83 ; p=0, 001). Kada je rijec o psihosomatskim simptomima, razlike između ispitnog i neispitnog razdoblja dobivene su jedino na skupini studenata prve godine, koji u ispitnom periodu doživljaju vise psihosomatskih simptoma (p<0.001). U skladu s ocekivanim, korelacijske analize su potvrdile znacajne i pozitivne povezanosti između visih razina aktivacije i stanja anksioznosti s doživljavanjem cescih, kao i intenzivnih psihosomatskih simptoma (r= 0, 38- 0.68 ; p<0, 01). U zakljucku se može kazati da rezultati ukazuju na stresnost ispitnog perioda kod obje skupine studenata, dok su u ispitnom razdoblju psihosomatski simptomi intenzivniji kod studenata prve godine studija. Daljnja istraživanja trebala bi ukljucivala ispitivanja protektivnih faktora u percepciji i doživljanju ispitnog stresa.