Coping stress strategies and some reactions to exam stress in high and low self-esteem female students
Cilj istraživanja bio je ispitati neke reakcije na ispitni stres kod studenata visokog i niskog samopostovanja. Na uzorku od ukupno 40 studentica prve i druge godine studija psihologije ispitana je razina aktivacije, stanje anksioznosti, te cestina i intenzitet doživljavanja psihosomatskih simptoma dva puta, tj. u neispitnom i ispitnom periodu. U tu svrhu, primijenjena je Thayerova cek lista za procjenu opce i visoke aktivacije, Spielbergerov upitnik stanja anksioznosti, kao i cek lista psihosomatskih simptoma. Za ispitivanje samopostovanja koristena je Rosenbergova skala samopostovanja. Dobiveni rezultati su pokazali znacajno visu razinu visoke aktivacije i anksioznosti kod sudionica vise razine samopostovanja u ispitnom u odnosu na neispitno razdoblje. Kod sudionica niskog samopostovanja prisutna je tendencija ka visoj anksioznosti i aktivaciji u ispitnom, kao i neispitnom periodu. Također, neovisno o periodu ispitivanja, sudionice niskog samopostovanja su cesce doživljavale razlicite psihosomatske simptome, koje su procjenjivale i intenzivnijima. Kao sto se moglo i ocekivati, kod obiju skupina razina opce aktivacije bila je visa u ispitnom u odnosu na neispitni period. Dobiveni rezultati su također pokazali da sudionice visokog samopostovanja koriste stil suocavanja usmjeren na izbjegavanje, dok one niskog samopostovanja znacajno vise koriste suocavanje usmjereno na emocije, sto je u skladu s dosadasnjim istraživanjima. Međutim, dobiveni rezultati nisu u skladu s prethodnim istraživanjima koja upucuju na koristenje adaptabilnijih strategija suocavanja, poput onih usmjerenih na problem, kod osoba visokog samopostovanja. Nadalje, dobiveni rezultati u ovom istraživanju bi se mogli, barem djelom, dovesti u vezi s uzorkom na kojim je istraživanje provedeno. Naime, rezultati ranijih istraživanja ukazuju da su žene u razlicitim stresnim situacijama sklonije koristenju maladaptivnih strategija suocavanja. Također, visi rezultati kod osoba visokog samopostovanja na subskali socijalne diverzije u odnosu na one nižeg samopostovanja pruža mogucnost objasnjenja nekonzistentnih rezultata. Naime, osobe visokog samopostovanja su sklone izbjegavanju, ali onom koje se ocituje u pojacanom druženju s ljudima iz vlastitog socijalnog okruženja, a ne izbjegavanju samoga problema. U zakljucku se može kazati da rezultati provedenog istraživanja ukazuju na stresnost ispitnog perioda u vecoj mjeri kod studentica visokog samopostovanja, dok bi daljnja istraživanja trebala provjeriti da li je ovakav obrazac reagiranja na ispitni stres prisutan i kod studenata.