Pedagogical aspects of healthy eating and healthy lifestyles in elementary education.
Uvod: Pedagoški rad, odnosno edukacija, u ustanovama odgoja i obrazovanja posebno u periodu ranog djetinjstva predstavlja temeljno djelovanje za razvoj pozitivnih navika i zdravih stilova života. Ranija pedagoška, a posebno longitudinalna istraživanja pokazala su kako predškolski odgoj, utjecaj obitelji i škole značajno doprinose razvoju higijenskih, zdravstvenih, ekoloških, kulturnih i emocionalnih navika kod djece. Smatra se da su predškolska i školska dob ujedno razdoblja koja stručnjaci definiraju kao vrijeme i pedagoško-odgojnu, obiteljsku i društvenu obavezu za prikladno započinjanje prevencije kroničnih bolesti odrasle dobi, u prvom redu kardiovaskularnih bolesti. Kroz pravilnu prehranu djeca zadovoljavaju svoje energetske potrebe, ali i unos vitamina i minerala. To znači da periodu njihovog razvoja treba prilagoditi prehranu, pa zato u vrtiće i škole treba uvesti promjene. Cilj rada: Istražiti pedagoške aspekte utjecaja pravilne prehrane na razvoj pozitivnih navika kod djece u školama kroz zastupljenost takvih sadržaja u nastavnim programima osnovnog obrazovanja Tuzlanskog kantona. Materijal i metode: Ovo presječno istraživanje provedeno je tijekom rujna 2015. godine na osnovu podataka dobivenih iz nastavnih planova i programa za osnovno obrazovanje na Tuzlanskom kantonu. Korištena je analitičko deskriptivna metoda i postupak analize sadržaja četiri nastavna predmeta: „Moja okolina“, „Biologija“, „Kemija“ i „Kultura življenja“. Ovi predmeti se uče na nivou druge i treće trijade osnovnog obrazovanja. Zaključak: Rezultati istraživanja ukazuju da je u devetogodišnjem osnovnom obrazovanju obuhvaćeno jedanaest predmeta koji obrađuju ili u sebi imaju zastupljene sadržaje koji tretiraju prehranu i zdrave stilove života djece u osnovnom obrazovanju. Važno je osvijestiti da je potrebna veća zastupljenost ovakvih sadržaja kroz nastavne predmete, kao i kontinuirana edukacija odgajatelja i nastavnika u području nutricionizma i ekologije te kulture o zdravom životu i razvoju mladih. Kao mjeru prevencije, predlaže se da nadležne stručne pedagoške službe i ministarstva hitno učine promjene u pogledu sadržaja nastavnih programa osnovnog obrazovanja kroz model izborne nastave koja će predvidjeti prehranu i zdrave stilove života kao važnu pedagošku djelatnost za razvoj mladih.