RAZLIKE U PERFORMANSAMA POSLOVANJA JEDINICA LOKALNE SAMOUPRAVE U BOSNI I HERCEGOVINI SPRAM IMPLEMENTACIJE STANDARDA ISO 9001
Upravljanje kvalitetom u javnom sektoru je znatno dobilo na značaju poslednjih godina. Istina, dugi niz godina javni sektor se držao izvan ovog koncepta, a pod pojmom upravljanja kvalitetom podrazumevala se samo isporuka usluga u skladu sa zakonskim propisima. Međutim, kriza javne uprave i područja javnih usluga dovela je do preispitivanja uloge i upravljačkih mehanizama javnog sektora, te se vremenom u sve većoj mjeri, jednostavnim preuzimanjem ili eventualno uz odgovarajuća prilagođavanja, koja uzimaju u obzir specifičnosti i karakteristike istog u odnosu na privatni sektor, mogu uočiti pokušaji uvođenja i prilagođavanja sistema upravljanja kvalitetom usluga u organizacije javnog sektora. U BiH, kao zemlji u kojoj specifičnost državnog uređenja, zakonskih procedura, političkih previranja i uopšte društvene organizacije dodatno usložnjava posmatranu problematiku, važno je dijagnosticirati postojeće stanje primene sistema upravljanja kvalitetom i performansi poslovanja jedinica lokalne samouprave, te identifikovati područja mogućeg unapređenja. S tim u vezi, cilj rada je istražiti razlike u performansama poslovanja jedinica lokalne samouprave sa implementiranim standardom kvaliteta ISO 9001 i jedinica lokalne samouprave koje nisu primenile ovaj međunarodni standard u svom poslovanju. Primarni podaci za potrebe ovog istraživanja prikupljeni su primenom tehnike anketiranja, korištenjem anketnog upitnika kao obrasca za prikupljanje podataka. Razlika je testirana korištenjem t-testa nezavisnih uzoraka, a dobijeni rezultati ukazuju na značaj implementacije standarda ISO 9001, budući da je u jedinicama lokalne samouprave sa implementiranim standardom ISO 9001 zabilježen viši nivo performansi perspektive internih poslovnih procesa, performansi perspektive učenja i rasta i performansi perspektive korisnika u odnosu na jedinice lokalne samouprave koje nisu implementirale isti.