EKOLOŠKI MENADŽMENT I DRUŠTVENA ODGOVORNOST: FAKTOR POVEĆANJA EFIKASNOSTI ILI PREPREKA U POSLOVANJU SAVREMENIH PREDUZEĆA?
Društvena odgovornost i ekološki menadžment predmet su rasprave brojih teoretičara i kritičara. Sa jedne strane, društvena odgovornost se javlja kao zakonska i moralna obaveza preduzeća, čije nepoštovanje, preduzeću vodi ka zakonskim i tržišnim sankcijama. Sa druge strane postoje argumenti koji dovode u konflikt ekonomske ciljeve sa društvenom odgovornošću, te time sugerišu da se preduzeće kao poslovni entitet ne bi trebalo baviti pitanjima iste. Ekološki menadžment u razvijenijim zemljama svijeta dobija sve veći značaj, dok je u Bosni i Hercegovini i zemljama okruženja, gotovo nepoznanica koja se čak i slučaju upotrebe pojma, interpretira na pogrešan način, poistovjećujući pojam sa prosječnim aktivističkim pokretima za zaštitu životne sredine. U ovom radu objašnjena je okolina preduzeća kao uporište potrebe za društvenom odgovornošću, održivim razvojem i ekološkim menadžmentom. Objašnjena je konstantna interkacija koja se odvija između preduzeća i okoline, te zavisnost preduzeća od okoline kao glavni argument za društvenu odgovornost, zatim načini na koji ekološki menadžmenti društvena odgovornost, racionalizacijom troškova, optimizacijom upotrebe resursa i povećavanjem produktivnosti preduzeća, povećavaju efikasnost poslovanja savremenih preduzeća. Kao zaključak, društvena odgovornost, ekološki menadžment i održivi razvoj se predlažu kao imperativi u savremenom poslovanju upravo zbog brojnih pogodnosti koje preduzeće stiče njihovom primjenom u poslovanju.