THE IMPACT OF OWNERSHIP AND CAPITAL STRUCTURE ON THE FLUCTUATION OF AGENCY COSTS: CASE STUDY OF LOW CONCENTRATED OWNERSHIP COMPANIES OF THE REPUBLIC OF CROATIA
Matematicki model izracuna agencijskih troskova postavljen u radu potvrdio je postavke agencijske teorije o utjecaju vlasnicke strukture na zaduživanje, te negativnoj korelaciji između financijske poluge i agencijskih troskova. Model je razvijen na uzorku skupine poduzeca Velike Britanije, te unatoc njegovim nedostacima, od kojih je najocitiji stavljanje u uzorak poduzeca s velikom razlikom u prosjecnim agencijskim troskovima, isti je predložak koristen i kod izracuna agencijskih troskova u poduzecima Republike Hrvatske. Zbog istaknutog ogranicenja, model je u jednom svom dijelu modificiran, a u analizu je uvedena bazna i ciljna skupina poduzeca. Pretpostavka da bazna skupina poduzeca nema agencijskih troskova jer su u vlasnistvu malog broja vlasnika, trebala je omoguciti procjenu istih kod ciljne skupine poduzeca. Nakon provedenog izracuna izabranih varijabli ukljucenih u model te ocjene ovisnosti nezavisnih varijabli modela sa zavisnom, potvrđene su hipoteze agencijskih troskova o utjecaju kapitalne strukture na agencijske troskove poduzeca, kao i postojanje agencijskih troskova u poduzecima kod kojih je vlasnicka struktura rasprsena na vise vlasnika i interesnih skupina.