THE INTERCONNECTION BETWEEN VOCABULARY LEARNING STRATEGIES AND EFL LEARNING OUTCOMES / MEĐUSOBNA POVEZANOST STRATEGIJA UČENJA VOKABULARA I ISHODA UČENJA U ENGLESKOM KAO STRANOM JEZIKU
This study aimed at investigating vocabulary learning strategies employed by Bosnian EFL elementary school learners attending the 6th, 7th, 8th and 9th grade and the effect of gender and grade level on the students’ choice of vocabulary learning strategies. Furthermore, it attempted to explore the relationship between vocabulary learning strategy use and EFL learners’ vocabulary knowledge as well as overall English knowledge. The results indicated that the participants are aware of vocabulary learning strategies and that they use them in their everyday learning. Gender showed no significant effect on the learners’ preferences for different vocabulary learning strategies, i.e. memory, cognitive and compensation strategies, while grade level had a significant effect on the use of one subtype, namely compensation strategies. Standard multiple regression was conducted to determine whether vocabulary learning strategies predict learners’ language achievement and vocabulary knowledge, and the results discovered that they significantly predict both. The study is expected to provide both language teachers and learners with some valuable suggestions with regard to a more effective use of vocabulary learning strategies among elementary school EFL learners. Cilj ove studije je bio istražiti odnos strategija ucenja vokabulara kod bosanskih ucenika koji pohađaju 6., 7., 8. i 9. razred i utjecaj roda i razreda na njihov odabir strategija ucenja. Nadalje, studija je pokusala istražiti odnos između upotrebe strategije ucenja i znanja vokabulara u engleskom kao stranom jeziku, kao i ukupnog znanja ucenika. Rezultati su pokazali da su ucesnici u ovoj studiji svjesni strategija ucenja vokabulara i da ih koriste u svakodnevnom ucenju. Rod nije pokazao znacajniji uticaj na odabir strategija ucenja vokabulara od strane ucenika, kao sto su strategije pamcenja, kognitivne i kompenzacijske strategije, dok je razred koji pohađaju, imao znacajan uticaj na upotrebu jednog podtipa strategija ucenja vokabulara, odnosno strategija kompenzacije. Standardna visestruka regresija provedena je kako bi se utvrdilo da li strategije ucenja vokabulara uticu na uspjeh ucenika u skoli i na njihovo znanje vokabulara, a rezultati su pokazali da znacajno uticu I na jedno I na drugo. Rezultati ove studije mogli bi pružiti, kako nastavnicima engleskog kao stranog jezika tako i ucenicima, dragocjene prijedloge u pogledu efikasnije upotrebe strategija ucenja vokabulara među ucenicima u osnovnim skolama. Article visualizations: