SUSTAINABLE URBAN TRANSPORT PROMOTION AS A FUNCTION OF SUSTAINABLE DEVELOPMENT
Saobracajne sisteme u urbanim aglomeracijama karakterise niz negativnih efekata kao sto su zagusenje, opadanje nivoa kvaliteta usluge prevoza, snižavanje bezbednosti saobracaja, zagađenje vazduha, povecanja nivoa buke i narusavanje životne sredine. Ovi efekti su posebno izraženi u gradskim sredinama. Prema podacima Ujedinjenih Nacija u gradovima živi oko 50% svetskog stanovnistva, a ocekuje se da taj broj poraste na 61% do 2030. godine. Od donosioca odluka i kreatora politike urbanog transporta se ocekuje da uspostave strateski okvir i operativni model za resavanje problema narastajuce mobilnosti i degradacije životne sredine. Savremeni pristupi u resavanju navedenih problema mogu se naci u principima održivog transporta, koji se razvio kao deo strategije održivog razvoja. Ovaj rad, ima za cilj definisanje modela kampanje odnosa sa javnoscu za promovisanje održivih vidova urbanog transporta. U radu je najpre predstavljen i analiziran primer iz prakse, međunarodna kampanja „Dan bez automobila“, a zatim je prikazan jedan pristup definisanju u sprovođenju kampanje za podizanje svesti o važnosti promene „saobracajnih navika“ i njihovom doprinosu ocuvanju životne sredine u gradovima. Posebna pažnja je posvecena promovisanju koriscenja javnog gradskog prevoza, bicikala, kao i pesacenja umesto putnickih automobila. Takođe, u radu su predstavljeni rezultati istraživanja poznavanja karakteristika održivog transporta, koji predstavljaju osnovu za izbor adekvatne strategije u cilju efikasnog promovisanja održive mobilnosti u jedinici lokalne samouprave.